marinesummer

Direktlänk till inlägg 10 januari 2011

Att vara 20 när man är 16

Av Marine Summer - 10 januari 2011 17:15

När man är med om jobbiga saker tidigt i livet, tvingas man att växa upp. Man är modellera som livet formar hur det vill. Och detta kan skapa problem.


Min psykiska ålder har länge varit ett problem för mig. För för varje år som går, blir jag minst två år äldre. Eller det är så jag känner mig i alla fall. Mina jämnåriga är 17 och kanske beter de sig så som sjuttonåringar ska bete mig, men i mina ögon är de otorligt omogna. Det känns som om jag var som dem för ett år sedan. Jag hade min tid med febrilt festande och för mycket sprit, men efter ett tag lärde jag mig och tröttnade faktiskt ganska snabbt. Men här fortsätter de helg efter helg, upprepar samma mistag om och om igen. Alltid med samma motto:

1. Dricka så starkt som möjligt

2. Dricka så fort som möjligt

3. Bli så full som möjligt


Om och om igen och jag känner för att klappa till dem så fort jag hör den klassiska meningen "FEST I HELGEN?". För fest i denna stad, med dessa ungdomar i denna ålder, är fan inte fest. Fest ska vara festligt, kul, härligt, fartfyllt, trevligt, mysigt, underhållande. Fest ska inte vara 20 pers som sitter kring ett bord, shotar vodka och deckar klockan halv 11. Fan heller, då skiter jag i det totalt.


Och jag känner hur klyftan mellan oss ökar, och jag förbannar mig själv och min förtidiga mognad för att den får mig att känna allt mer distans till dem. Men hur mycket jag än skulle vilja leva ett tonnårsliv som dem, med bekymmer så små och obetydliga så att de verkar ta plus-minus effekt och absorbera hela världen, så går det inte. För jag har varit med om helt andra saker än dom. Jag har förståelse för känslor de inte ens i sin fantasi skulle kunna erfara.


Så det är med en bitterljuv, kluven hatkärlek som jag tittar bort när de pratar om helgens spyor och drömmer om en värld som om några år kommer bli min. En värld med människor man kan prata med på fester, en värld där man dricker vin istället för vodka och diskuterar livet istället för sprit. En värld som jag egentligen borde tillhöra nu, men som min fysiska ålder inte tillåter.

            

 
 
borta

borta

10 januari 2011 17:56

Jag vet exakt hur du känner. Alla mina vänner super som idioter, de tappar bort saker och har blåmärken på hela kropparna. Medan jag verkligen längtar efter vin och snack.

http://visamigbort.blogg.se

 
K

K

10 januari 2011 19:20

Gud vad det låter jobbigt. Jag känner dock igen mig så himla mycket i vad du skriver. Jag har alltid varit lite "lillgammal" och gärna suttit och läst och lärt mig saker och försökt slipa min hjärna så att säga. Har hellre observerat och analyserat än springa runt och leva loppan.
Precis som du skriver så är många 17åringar precis sådär, eller många ungdomar i alla fall i mitten av tonåren. Jag minns att alla mina bekantskaper var sådana. Jag hade aldrig festat på riktigt förrän jag var 18, just av den anledningen att alla söp sig redlösa och var utom rim och reson.
Jag tycker i alla fall att du är väldigt mogen som har så mycket självdistans och insikt i ett mer vuxet beteende. Självklart kan vissa fester vara "hårda" när man är 20+ (som jag haha..) men det går inte ut på själva drickandet. :) Det är verkligen som du beskriver det. Alla fester jag har varit på har handlat om att ha trevligt, vara social och dricka för att det är gott, inte för att bli full. Och om man blir för full så ses det snarare som en brist iom att den personen inte vet sin gräns ännu.
Det är så trist när man själv har andra prioriteringar än de andra man känner i samma ålder. Det enda jag kan säga för att muntra upp dig egentligen är att jag lovar att de kommer att växa ur det så småningom, plus att den typen av mognad som du ändå har redan, den är sjukt uppskattad hos ALLA åldrar. Du kommer snart att hitta rätt personer, det tvivlar jag inte på :) Du kommer märka när det känns rätt, det gjorde jag! Puss

http://headsyoulivetailsyoudie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marine Summer - 9 januari 2012 23:50


Jag kommer byta blogg helt och håller, så om ni vill fortsätta följa mig så kan ni få andressen genom att skriva i kommentarsfältet :)   Förra veckans träning   Måndag: 5 km intervaller på löpband (27, 46 min) + styrka för ben Tisdag: - O...

Av Marine Summer - 8 januari 2012 12:11


Uppvärmning: 5 min pw, 5 min jogg, 8 min intervaller (18 min - runt 3 km) Styrka: mage Nedvarvning: 2 km intervaller/vanlig löpning   Sammanlagd löpning: 5 km     ...

Av Marine Summer - 5 januari 2012 23:05


3 km intervaller på löpband (15 min) styrka för axlar 1 km vanlig löpning   Kommentar: Jag hade sjukt med energi när jag väl började springa. Sprang liksom på 13km/h och tyckte knappt att deta var jobbigt. Även på 14km/h någon minut. Först vä...

Av Marine Summer - 4 januari 2012 19:49


Måndag: 5 km lätt löpning, styrka för mage och 40 min PW Tisdag: 40 min rask promenad Onsdag: 20 min lätt löpning, styrka för armar & axlar, 40 min rask promenad Torsdag: - Fredag: 20 min intervaller på löpband, styrka för ben & rumpa Lörda...

Presentation

Konst. Musik. Film. Färger. Träning. Häsla. Text. Poesi. Bilder. Känsla.


Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du att min blogg är intressant?
 JA!
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards